2013. szeptember 26., csütörtök

A fűszermesternő

részletek Chitra Banerjee Divakaruni: A fűszermesternő című könyvéből

Kurkuma
....ha fölnyitja valaki a bejárat mellett kuporgó tartály fedelét,azonnal érződik az illata,bár az mégiscsak eltart egy darabig,amíg az agyunkban tudatosul ez a finom aroma,amely enyhén kesernyés,ugyanakkor hasonlóan ismerős,mint a bőrünk szaga.
Simítsd meg a felszínét a kezeddel és a selymes,sárga por rátapad tenyered puha párnáira és az ujjaid hegyére.Hímpor a pillangó szárnyáról.
Emeld az arcodhoz! Dörzsöld az orcádra,homlokodra,álladra!Ne tétovázz!Már évezredekkel a történelem kezdete előtt menyasszonyok -és eladósorban levő lányok- tették ugyanezt.Eltünteti a szépséghibákat,ráncokat,fölszippantja a kor és a zsírlerakódások nyomait.Bőröd napokig sápadt aranyfényben fog ragyogni.


Szantálfapor
....a pult alól kivettem egy doboz chandant,azaz szantálfaport,amely enyhíti az emlékezés fájdalmát.Bársonyos illatát Haroun kezeire hintettem,óvatosan,nehogy megérintsem.Pont az életvonalak fölé.
-Dörzsölje be!
Szót fogadott,de úgy,mint aki lélekben nincs is jelen.És amíg dörzsölgette,elmesélte történetét.


Fahéj
.....és a fahéj,üreges sötét kéreg,amelyet észrevétlenül a turbánodba dugok,még mielőtt elindulsz.Fahéj a barátszerző,fahéj,mely melegbarna,mint a bőr,találjon neked valakit,aki kézen fog,együtt futkározik veled és azt mondja:
-Nézd,ez Amerika,nem is olyan rossz.
És a többiek,a kegyetlen kavicsszeműek ellen,fahéj,az ellenségek megsemmisítője,adjon neked erőt,töltse karjaidba,lábaidba és főleg a torkodba,hogy egy napon elég hangosan tudj nemet kiáltani ahhoz,hogy megütközvén,békén hagyjanak a jövőben.


Bazsalikom
......megint mások már elfelejtettek indiainak lenni és csak kaviárt esznek.
Este mindannyiukért tulsit égetek,a bazsalikom az alázatosság fűszere,az ego megzabolázója.A bazsalikom illata édes,ízét ismerem a nyelvemen,mert az Öreg Hölgy sokszor gyújtotta meg értem is.Sri Ramnak szentelt bazsalikom,amely kioltja a hatalomvágyat és befelé irányítja a gondolatokat,hátat fordítva a világi dolgoknak.
Hiszen legbelül még a gazdagok is csak emberek.


Koriandermag
......keze már az edény peremén az enyémhez ér.Milyen szavak volnának képesek leírni ezt az érintést,amely úgy cikázik végig rajtam,mint valami lángnyelv és mégis oly édes,hogy szeretném,ha ez a fájdalom soha nem érne véget.
A mesternőkre vonatkozó szabályoknak engedelmeskedve elkapom a kezemet,de az érzés velem marad.
És a gondolat,hogy eddig még senki nem akart segíteni nekem.
- Nagyon kellemes ez a hely.Olyan hangulatos -mondja az én amerikaim.
Persze tudom,hogy túlzott bátorság részemről az enyémnek nevezni.Mosollyal válaszolni,amikor azt kellene mondanom: Kérem, menjen,mert már nagyon késő van,viszlát,jó éjszakát.
Ehelyett fölemelek egy csomagocskát.
- Ez itt dhania -mondom. -Koriandermag,bolygó formájú,mint a Föld,élesíti a látásunkat.Ha beáztatja és megissza,a vize megtisztít a régi bűnöktől.
Miért mondom én ezeket neki?Tilo megállj!
De az a selymes köd kicsalogatja belőlem a szavakat.Egyenesen belé.


Szezámmag
- Első Anya,az én nevem Tilo lesz.
- Tilo? -Bosszúság sugárzott a hangjából és a többi tanítvány riadtan kapta föl a fejét.
- Igen -mondtam és bár én is rémült voltam,megkeményítettem a hangomat,nehogy eláruljon:
- Tilo,a Tilottama rövidítése.
Ó,mennyire naiv voltam,amikor azt hittem,hogy szívem titkait elrejthetem az Öreg Hölgy elől,éppen előle,aki később megtanított belelátni mások szívébe.
- Tudod,mit jelent ez a név?
Vártam ezt a kérdést.Készen álltam a válasszal.
- Igen,Első Anya.Til a Vénusz bolygó hatalma alatt álló szezámmag,aranyló barna,mintha éppen csak megérintette volna a láng.A virágja olyan kicsi,egyenes és hegyes,hogy az édesanyák azért imádkoznak,bárcsak leányuknak ilyen formájú orra lenne.Til,amely megőrölve és szantálfával krémmé keverve szív- és májbetegségeket gyógyít,til,mely saját olajában megpirítva visszahozza a fényt annak,aki elvesztette érdeklődését az élet iránt.Én leszek Tilottama,a til esszenciája,életadó,az egészség és remény helyreállítója.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése