2015. május 14., csütörtök

Európa legszebb hídjai

A hídépítés története egyidős az emberiség történetével.Az emberiség kezdetben csak a természet által létrehozott képződményeket ( kidőlt fatörzs,sziklaívek,lecsüngő liánok ) használta,majd azok megfigyelésével tudatosan is létrehozta őket.A természeti népek a Föld különböző pontjain évezredeken keresztül hasonló szerkezeteket alkottak: egymás mellé fektetett és lefedett fatörzsekből gerendahidakat,az akadály fölé kinyúló gerendákból konzolhidakat,felkötött faágakból vagy a két végén rögzített kötelekből függesztett szerkezeteket ( ezek közül legismertebbek az inka kötélhidak ) Köztük a modern hidak valamennyi típusának egyszerű formája megtalálható.
Az ókorban a hidakat már ezzel foglalkozó mérnökök tervezték,s bár alapvetően tapasztalati úton építettek,a tervezés sokkal tudatosabbá vált.A hidakhoz fát,égetett téglát,követ használtak.Kisebb akadályok áthidalásánál gerendahidakat,nagyobbaknál általában íves szerkezetet alkalmaztak.Vízvezetékek és csatornák számára bámulatos akvaduktokat,nagy vízfelületeken való átkelésre pontonhidakat építettek.A rómaiak az említett anyagokon kívül ismerték a betont,tudták hogy lehet évezredekig álló,tartós hidakat építeni,de azt is,hogy kell gyorsan megépíthető fa hadi-hidakat létrehozni.A Római Birodalom bukása után a kereskedelem és szállítás jelentősége csökkent és az összegyűjtött mérnöki tudás nagy része is feledésbe merült; Európában hosszú ideig nem építettek hasonló jelentőségű hidakat.
A fejlődés keletre,Perzsiába,Indiába,majd Kínába és Japánba helyeződött át.
Az európai hídépítés néhány középkori példa után a reneszánsz időszakban kell ismét életre: az egyre gyakoribb hídépítéseknél egyre nagyobb,laposabb,karcsúbb íveket használtak,miközben a reneszánsz gondolkodók új ötletekkel ( rácsos szerkezetek variációi,vonórudas ívek,fém hídszerkezetek,függőhidak,a mechanika tudományának alapjai ) szolgáltak a következő évszázadok mérnökei számára.
A felvilágosodás és az ipari forradalom korában új anyagok,szerkezetek,technológiák jelentek meg,a tapasztalati úton történő tervezés mellett ,pedig megjelent a matematikai számításokon alapuló elméleti tervezés.


                                          Punete Nuevo,Ronda,Spanyolország


                                           Kapellbrücke,Luzern,Svájc


                                           Rialto-híd,Velence,Olaszország


                                              Széchenyi lánchíd,Budapest,Magyarország


                                           Millau-i völgyhíd,Franciaország


                                          Dom LuísI híd,Porto,Portugália


                                            Bastei híd,Németország


                                              Ponte Vecchio,Firenze,Olaszország


                                            Tower Bridge,London,Egyesült Királyság


                                            Április 25.-e híd,Lisszabon,Portugália


                                           Pont Alexandre III,Párizs,Franciaország


                                             Károly-híd,Prága

.........és végül egy kakukk-tojás...de az én egyik kedvencem....


                                             Khaju-híd,Irán
A XVII.században épült híd inkább egy palotára hasonlít,a II.Abbász sah által épített csoda.A két emeletes híd közepén egy díszterem is található.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése