2013. február 5., kedd

A világ leghíresebb mackója

....ha már előző bejegyzésem a medvével kapcsolatos népi időjóslásról szólt,nem szabad kihagynom a világ legismertebb,legviccesebb,leggyermetegebb,legnaivabb,legkedvesebb és legbutább mackóját sem.....

Réges-régen valamikor az ősidőkben,de legalábbis múlt péntek előtt,Micimackó az erdőben élt,saját kunyhójában.S ugyanebben az erdőben lakott a fontoskodó Nyuszi,a tudálékos Bagoly,a félénk Malacka,a sértődős Füles,Kanga,a kengurumama kicsinyével,Zsebibabával,no meg a vidám,ugrálós Tigris és persze mindnyájunk szeretett gazdája,Micimackó legjobb barátja: Róbert Gida.Ebben a mesebeli erdőben mindennap történik valami mulatságos vagy izgalmas esemény.Micimackó háborúságba keveredik a méhekkel,elefántfogásra indul barátjával,Malackával,s hőstetteiket szépen zengő versekben éneklik meg.Sokszor bajba is keveredik,lévén ő egy Csekélyértelmű Medvebocs,de Róbert Gida,aki már nagyon okos -majdnem hatéves- mindig mindent rendbe hoz.


Alan Alexander Milne
Kilburn,London,1882.január 18.-Hartfield,Sussex,1956.január 31.
Milne kezdetben humoros esszéket,színdarabokat és regényeket írt,ám igazán ismertté gyermekkönyvei tették.Leghíresebb műve a Micimackó,amely fiának játékmackójáról kapta nevét és amelynek egyik főszereplője a saját fiáról elnevezett figura Christopher Robin (magy.ford. Róbert Gida).
A hazánkban is hallatlanul népszerű meseregényt Karinthy Frigyes ragyogó fordításában olvashatjuk.


.....én mindig úgy voltam a különös,figyelemfelkeltő történetekkel,hogy könyvként olvasva sokkal jobban megérintett,mint filmként nézve,biztos azért,mert a fantázia,a képzelet olyan színes tud lenni.Az egyetlen kivétel Micimackó története,szánom-bánom vétkem,de valahogy gyerekként nem kötött le és nem is érdekelt a bumfordi mackó mulatságos története.Nekem Walt Disney csodás,kedves rajzfilmjei kellettek ahhoz,hogy Micimackót megszeressem........


részletek a könyvből

-Ennek nem sok értelmét látom -véli Nyuszi.
-Mert nincs is -mondja Micimackó alázatosan. -De mikor elkezdtem mondani,még volt értelme.Valami elromlott közben.

Egyedül lenni nem olyan jó,mint ketten lenni és összetartani.

S ahogy lihegve futott,lelki szemeivel előre gyönyörködött benne,hogy fog örülni Füles,még vigyorgott is hozzá a lelki szájával.


Senki nem mondhatja azt,hogy senki,anélkül,hogy valaki lenne.Aki senkit mond,annak valakinek lennie kell.

-Nem ismerek semmiféle Szokásos Eljárás című állatot.És ételt se.Ételben ismerem a Tojásos Galuskát.Én csak egy szegény medvebocs vagyok,különben is az agyvelőm meg van hűlve és az ilyen hosszú szavakat nem szeretem.

Tudod Malacka,van úgy,hogy valaki nagyon törődik a másikkal.Azt hiszem,ezt hívják szeretetnek.

Már minden helyen kerestelek,ahol nem vagy,csak azt a helyet nem találom,ahol vagy.Csak azt tudom,hogy ott vagy,ahol én nem vagyok.De hol vagyok én? Azt kívánom,bár itt lennél,hogy megmond.Esetleg ha nagyon-nagyon erősen kívánnám,akkor itt lennél??


Van ezekben a figurákban valami őszinteség és ártatlanság.Senkit nem akarnak megtéveszteni.Nagyon őszinték egymással.Azt hiszem,hisznek egymásban és törődnek is egymással.A gyerekek és a felnőttek is sokat tanulhatnak belőle.
Micimackó megtestesíti a gyermekkori kalandokat,a gyermeki képzeletet és fantáziát.
Ez egy tökéletes biztonságos világ.Mindenki kedves és különleges....Ez a biztonság és tisztaság az,amiből több kellene a világunkban.
    Így készült a Micimackó (dokumentumfilm a Walt Disney-rajzfilm készítéséről)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése