2010. november 10., szerda

Munkácsy Mihály

.....még egy festőről említést kell tennem, az Ő alkotásait nem lehet és nem tudom szó nélkül hagyni, Ő számomra a zseni, a tehetség, a művész, A FESTŐ....neve:Munkácsy Mihály.
....szerettem volna akkor élni,amikor a képei megszülettek,látni őket a színek teljes pompájában,harmóniájában, érezhettem volna a fények különös játékát alkotásain,amit senki más nem tudott olyan finoman, érzékenyen, valóság hűen létrehozni mint Ő, hiszen a fény szerelmese volt,nem a nap szerelmese.Van egy rendkívül sajnálatos körülmény festményeivel kapcsolatban: 10, de legkésőbb 20év múltán besötétedtek, s akkor már csak néhány szín és fény jelezte a kompozíciót,maga a kompozíció elveszett.Ennek az oka hogy bitument használt alapozó festékként és az idő múlásával,színét veszti,ráncosodik,melegben tágul,hidegben zsugorodik,sok alkotását megviselte a bitumen.

......az első igazi sikerét az Ásító inassal aratta,amelyben asztalossegéd múltjának állított emléket......

........az első világhírt hozó műve,melyet a párizsi Salon aranyérmével tüntettek ki, a Siralomház...........

....azért is írok most Munkácsyról,mert végre Budapestre érkeznek november 22-én, a hatalmas,az elképesztően érzelmes,számomra a legszebb és legkülönlegesebb alkotásai,régebben Debrecenben a Déri Múzeumban láttam,ez az a három kép amely előtt nem tudtam megszólalni,mintha látomást láttam volna,érzelmek sokasága kavargott bennem és nem tudtam a szemem levenni a képekről,hirtelen ott találod magad a történelem közepén.....a fájdalom, a szenvedély, a tűz, a megnyugvás,a szeretett,a kegyetlenség,a megbocsájtás , mind-mind szétárad a tested legkisebb szegletében is .....egyszer csak azt veszed észre hogy a világ elnémult körülötted és ott vagy,együtt élsz,együtt létezel a képpel......


               Krisztus Pilátus előtt.


                 Ecce Homo

                   Golgota

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése